De ce mașinile cu conducere autonomă s-au oprit din dezvoltarea accelerată

În ultimii ani s-au auzit promisiuni continue din partea giganților industriei de mașini, cu privire la mașinile autonome. Chiar Elon Musk, CEO al companiei Tesla , a declarat în 2020: “Voi fi suprins dacă în acest an nu vom dezvolta o mașină autonomă mai sigură decât cele conduse de oameni”. Aparent Musk face această promisiune încă din anul 2014.

La finalul anului 2020 Tesla a extins testările beta a software-lui ce permite conducerea autonomă – “Full Self-Driving”  (FSD), la aproximativ 60.000 de deținători de mașini Tesla. Persoanele ce testează acest software trebuie să treacă mai întâi un test de siguranță și să plătească o taxă de $12.000.

Prin intermediul acestor testări beta, Tesla intră în trendul companiilor software ce se folosesc de utilizatori pentru a găsi eventualele bug-uri sau probleme ale produsului. Însă, există o diferența majoră între un program software ce se blochează și o mașină autonomă ce se blochează. Pentru un program softfware poți da reboot calculatorului, o mașină autonomă ce se blochează poate cauza consecințe serioase.

Să dai în testare tehnologii în dezvoltare pe mâna unor oameni fără pregătire specială este o abordare neobișnuită pentru industria de mașini autonome. Alte companii de autovehicule autonome precum Waymo, Cruise, și Aurora folosesc specialiști în testări auto ce urmează trasee specifice pentru a testa această tehnologie.

Deși această strategie a crescut popularitatea Tesla, s-a dovedit a fi destul de riscantă. Ca dovadă, au apărut numeroase înregistrări video online, cu mașini Tesla în modul autonom, realizând manevre periculoase.

Cele mai populare înregistrări arată mașini Tesla virând brusc în trafic, încercând să meargă pe șinele de tren sau izbindu-se în pietoni. Cel mai popular video este al unui conducător Tesla ce se chinuie să recapete controlul mașinii după ce sitemul îl anunță brusc să preia comanda. A fost înregistrat chiar și un accident cu o mașină Tesla autonomă. Deși nu au fost victime, vehiculul a fost distrus sever.

“Programul software FSD, de conducere autonomă se descurcă bine atunci când conduci pe autostradă” declară Taylor Ogan, un șofer al unei Tesla autonome. În schimb, pe străzile din orașe sistemul devine imprevizibil.

Deși Tesla continuă să lanseze update-uri care să rezolve problemele semnalate de șoferi, condusul inuman continuă să rămână o problemă. Mașinile Tesla ce folosesc FSD merg periculos de aproape de pietoni, și chiar se raportează izbiri repatate în bolarzi.

Totuși este foarte probabil ca înregistrările ce au ajuns online să fie printre cele mai minore accidente cauzate de mașinile autonome Tesla. Acestea au fost testate doar de deținători individuali de Tesla, ce sunt recunoscuți ca superfani pentru loialitatea lor extremă față de acest brand.

Conducătorilor de Tesla autonomă le este teamă să admită sau să arate eventualele defecte ale software-lui, deoarece cred că vor pierde astfel banii cheltuiți și vor fi atacați de restul fanilor înrâiți ai Tesla. Această comunitate aproape toxică este motivul pentru care Elon Musk este capabil să facă promisiuni goale, an de an, fără a aduce rezultate concrete.

Totuși Tesla nu este singurul producător auto care nu a respectat termenul dat pentru lansarea unei mașini autonome. Producătorii Cruise, Waymo, Toyota și Honda au declarat că vor lansa mașini total autonome până în 2020. Deși s-au făcut progrese, acestea nu au fost pe măsura așteptărilor.

“Mașinile autonome sunt mult mai greu de fabricat decât se credea” a declarat Matthew Avery, director de cercatare la institutul Thatcham Research. Aproximativ 80% din tehnologia de conducere autonomă este simplă deoarece implică urmpărirea unei linii continue, condusul pe o anumită parte a drumului sau evitarea coliziunilor. Restul  de 20% dă probleme producătorilor de mașini.

Primul procent de 10% presupune situații complexe precum sensuri giratorii și intersecții. Însă adevărata provocare este în ultimul procent de 10%, ce conține situațiile speciale. Un copil ce aleragă după o minge în mijlocul străzii, un animal ce nu se dă din drum, oameni ce protestează și multe alte situații, sunt lucruri pe care o mașină autonomă nu le poate gestiona încă.

Mașinile autonome se bazează pe o combinație de reguli clare codate în sistem ( cum ar fi să oprească la culoarea roșie), și machine learning. Algoritmii de machine learning combină cantități masive de date, obținute prin repetare, pentru a “învăța” să conducă corect. Deoarece cazurile speciale apar rar în aceste date, mașinile autonome nu învață cum să răspundă situațiile neobișnuite.

În ciuda provocărilor, industria avansează cu viteză. Anul acesta, în special,  a marcat o revenire pentru industria automobilelor autonome cu peste 100 de miliarde de dolari investiți. Producătorii de mașini General Motors și Geely și compania AV Mobileye au spus că oamenii vor putea să-și cumpere mașini cu conducere autonomă chiar din 2024.

Cruise și Waymo vor să lanseze robotaxi comerciali în San Francisco în acest an. Iar Aurora intenționează să implementeze vehicule complet autonome în SUA în următorii doi până la trei ani.

sursa imagine: IMPACT.ro