Ambreiajul auto

Este un organ de mașină care prin cuplare transmite un moment de putere a unei mișcări de rotație, sau întrerupe această mișcare de rotație prin decuplare.

Ambreiajele auto sunt folosite în mecanismele care au 2 axe, în general unul dintre ele este antrenat de un motor, iar celălalt antrenează cealaltă parte a mecanismului.

Dezactivarea transmiterii cuplului de rotație, lasă cele două axe să se miște independent. Activarea ambreiajului se poate face atât în timp ce acesta se rotește sau în timp ce stă neînvârtit.

Ambreiajul auto pentru autovehicule pot fi cu „cuplare și decuplare comandată” sau cu „cuplare și decuplare automată”, au o gamă largă de aplicare, fiind utile de exemplu, pentru schimbarea treptelor de viteză a unui automobil.

Ambreiajul auto
Ambreiajul auto

Convertizor de cuplu

A=cuplat,
B=decuplat

1. ax primar (arbore cotit);

2. volant;

3. disc ambreiaj;

4. placa de presiune;

5. arc;

6. ax secundar;

7. rulment de presiune;

8. carcasă;

9. inele de susținere;

10./11. locuri de fixare

Disc de ambreiaj uscat

Ambreiajul auto
Exemple de discuri pentru ambreiajul auto

Există mai multe tipuri de ambreiaje mecanice, majoritatea sunt bazate pe unul sau mai multe discuri de frecare, împinse prin forță unul către celălalt. Aceste discuri sunt volantul motorului, discul de ambreiaj (unul sau mai multe, disc fricțiune) și placa de presiune. Datorită mărimii suprafeței de contact a discurilor și puterii de apăsare între ele aplicate, se transmite cuplul (momentul) de rotație între cele două axe, adică de la axul primar (motor) la cel secundar (condus) sau în sens invers.

La vehicule, când ambreiajul este activat pentru a transmite cuplul de putere a rotației motorului la celălalt ax al organului de mașină, de obicei către cutia de viteze, poate fi necesară creșterea rotațiilor motorului ca acesta să nu se oprească.O creșterea bruscă (exagerată) prea mare a turației motorului provoacă prematur uzura suprafețelor de contact (fricțiune) ale ambreiajului. Ambreiajele sunt clasificate după felul aplicației (funcțiune) și după modul de cuplare.

La convertizorul de cuplu, în care uleiul are funcția transmiterii cuplului, sunt prevăzute două turbine, care la rotații diferite fiind una în cealaltă într-un spațiu redus, una în funcție de pompă și una în funcție de preluarea cuplului de rotație la axa secundară, îndeplinesc funcția de ambreiaj. Acest organ hidraulic de mașină, construit în principiu pentru vapoare de către Hermann Föttinger, face posibil ca rotațiile de cuplu să ajungă până la raportul 1:5, cu care autovehiculele ce au astfel de cuplaje în trei trepte, pot ajunge viteze de până 300 km/h.

  • Ambreiajele uscate nu sunt scufundate în niciun lichid.

Ambreiaje umede

Un ambreiaj umed este un ambreiaj scufundat într-un lichid (ulei) de răcire, care totodată păstrează curate suprafețele de contact, face utilizarea mai lină, și prelungește astfel durata de funcționalitate al acestui tip de organ de mașină. Ambreiajele umede din cauza mediului umed în care se află, tind însă să piardă la transmisie, prin „alunecare”, o parte din puterea cuplului motor al axei primare.

Utilizarea ambreiajului la automobile

Ambreiajul la autoturisme are in principiu aceeasi functionare, lasand la o parte aspectele de design: unul (sau mai multe) discuri de ambreiaj, presate intre volanta motorului si placa de presiune de arcuri puternice. Materialul de frictiune variaza in compozitie in functie de tipul ambreiajului (uscat sau in ulei in cazuri motocicletelor).

Ambreiaje centrifugale

Unele mașini și mopeduri folosesc ambreiaje centrifugale. Acestea folosesc forța centrifugă pentru a activa ambreiajul peste anumite turații: cu cât crește turația cu atât cele două axe vor fi forțate să se rotească la aceeași viteză. Astfel un ambreiaj centrifugal se comportă aproape ca o transmisie continuă.