1. Scurt istoric al motorului Diesel :
Mortorul Diesel a fost numit după inginerul german Rudolf Diesel la sugestia soției sale, Martha Diesel.
Intenția originala a inginerului Diesel a fost ca motorul său să utilizeze o gamă largă de combustibili, inclusiv praful de cărbune. Inițial inventatorul credea că acesta este cel mai bun combustibil pentru motorul său insa dupa mai multe teste, inginerul Diesel a realizat a acest tip de combustibil aduce dificultăți motorului diesel pentru a alimenta cilindrii din caza caracteristicilor abrazive.
Pentru prima data motorul diesel a fost prezentat în anul 1900 la Expoziția Universală (World’s Fair).
2. Principiul de funcționare al motorului diesel
În zilele noastre, majoritatea masinilor sunt echipate cu motoare diesel sau benzina în patru timpi.
Metoda de functionare a motoarelor respective includ patru faze de proces:
- Procesul de admisie al motorului. Acesteia corespunde o rotație a arborelui cotit de la 0 la 80°. În această fază, aerul intră în cilindru printr-o supapă deschisă.
- Procesul de compresie al motorului diesel. În timpul acestei faze, arborele cotit efectuează o rotație de la 180 la 360 °. Sub influența pistonului, aerul deja prezent în cameră este comprimat de 16-25 ori, iar temperatura se ridică până la 700-900° C.
- Procesul de ardere al motorului. În această fază, care corespunde ciclului de rotație 360-540°, are loc injecția și arderea combustibilului. Substanțele care rezultă din acest proces deplasează pistonul în jos.
- Procesul de evacuare a gazelor din motor. În timpul rotației arborelui cotit până la 540-720° în raport cu poziția inițială, pistonul se deplasează în sus și are loc emisia de gaze de ardere.
La motoarele diesel transferul combustibilului se face prin intermediul unei pompe de combustibil.
Functionarea pompei de combustibil :
- Pompele de combustibil În linie. Aceste pompe au același număr de cupluri cilindru-plunger câți cilindri sunt în motor. Plungerul se deplasează sub influența arborelui cu came conectat la arborele cotit, deschizând și închizând orificiile de admisie și evacuare. Ca rezultat, se crează o presiune care deschide supapa de injecție și combustibilul intră în injectorul respectiv. Aceste pompe sunt foarte fiabile, însă se folosesc, în principal, cu mijloacele de transport de mărfuri.
- Pompele de combustibil cu structura de Dozatoare. Structura acestora este prevazuta de unul sau două plungere care efectuează o mișcare de rotație și alternativă, distribuind combustibilul între toți cilindrii. Acest lucru asigură o distribuție mai uniformă a combustibilului, însă accelerează uzura componentelor implicate. Din acest motiv, pompele dozatoare sunt folosite în principal la autoturisme.
-
Elementele componente ale pompei de combustibil Bosch:
- Arbore de antrenare
- modulul electronic de comandă al pompei
- conector pentru calculatorul de injecţie
- electro-supapă de control a presiunii
- racorduri de legătură cu injectoarele
In prezent, circa 75 % din motoarele Diesel de mare turatie folosesc variante de pompe derivind din acest tip, construite de numeroase fabrici din mai multe tari. Din categoria pompelor cu pistonase rotative fac parte si pompele Bosch si Pall.
- Pompe de combustibil cu presiune ridicata. Aceste pompe sunt folosite în sistemele de alimentare și au funcția de a transporta carburantul în canalul de alimentare, apoi în interiorul căruia este menținută în mod constant o presiune ridicată, indiferent de regimul de funcționare a motorului. Folosirea acestui sistem permite o creștere a cuplului la viteză redusă cu 25% și o reducere a consumului de combustibil cu 20%.
Ce reprezinta componenta auto numita „Pompa de injecție” ?
Fiecare cilindru (piston) corespunde cu o singură pompă de injecție, care îndeplinește simultan două funcții majore:
Compresie și Injecție.
Utilizarea acestui element in sistemul auto va permite creșterea eficienței consumului de combustibil și reducerea toxicității gazelor de evacuare, deoarece procesul de injecție în sine cuprinde trei faze. Pre-injecția asigură o ardere uniformă a amestecului combustibil-aer, în timp ce post-injecția contribuie la regenerarea filtrului de particule.
in cazul in care autoturismul dvs are nevoie de o inlocuirea a pompei de combustil
Avantajele esentiale ale motoarelor diesel :
- In general motoarele diesel consumă mult mai puțin combustibil decât motoarele pe benzină (în medie, cu 30%). Acest fapt este realizat de prezența de presiune foarte mare în interiorul camerelor de ardere din structura blocului motor. Un alt factor important il mai reprezinta si costul combustibilui, in general carburantul numit „diesel” (motorina) are un redus la pret, spre diferenta de benzina in majoritata tarilor din Europa.
- La motoarele diesel, combustibilul este supus unei arderi constante de îndată ce este introdus, asigurând un cuplu mai mare la o viteză redusă. Acest lucru contribuie la îmbunătățirea caracteristicilor dinamice și de tracțiune ale vehiculului.
- Acestea oferă o performanță ridicată, uneori, egală cu 50%.
- Datorita altor componente importante de sub capota autoturismului precum utilizarea bujiilor incandescente și a injectoarelor de combustibil, acum motoarele diesel se pornesc fără dificultate indiferent de temperatura mediului.
- Bujiile incadescente au o durată de exploatare aproape de două ori mai mare decât motoarele pe benzină.
Va prezentam 5 reguli de baza pentru o utilizare eficientă a motoarelor diesel !
Astfel veti evita repararea unui motor diesel care se poate dovedii a fii destul de costisitoare. Insa pe altă parte, dacă urmați sfaturile de mai jos, această necesitate va fi foarte rară.
- Prima regula consta in Înlocuirea la timp a filtrului de combustibil și a filtrului separator de apă. Componentele motorului diesel s-au dovedit de-a lungul timpul a fii destul de sensibile la apă și la particule mecanice. Astfel din cauza structurii si a functionarii complexe, unele elemente precum injectoarele și componentele pompei de combustibil tind să se murdărească foarte repede. Un alt factor este prezentat cu referire la sulful prezent în combustibil, dacă acesta intra în contact cu apa, este transformat în acid sulfuric, aceasta urmare va avea o influență distructivă asupra pieselor componente a motorului diesel.
- Regula de baza cu numarul 2 : Atentie Sporita la calitatea combustibilului. Excesul de sulf în carburantul de calitate scăzută va reduce considerabil eficiența și durata de exploatare a uleiului de motor și poate duce la deteriorarea filtrului de particule.
- Regula de baza cu numarul trei, consta in stilul dvs de condus, va recomanda sa evitați conducerea automobilului cu motorul turat peste 3000 rpm (Rotatii pe minut). Aceasta actiune crește sarcinile asupra motorului si va deteriora componentele acestuia.
- Alegând carburantul, luați în considerare întotdeauna temperatura mediului ambiant. Motorina conține parafină, o substanță care îngheață la temperaturi scăzute. Prin urmare, în timpul sezonului rece este recomandat sa se folosească motorina de iarnă (adecvată pentru utilizarea la temperaturi între -25 ° C și 0 ° C), care își păstrează vâscozitatea la temperaturi cuprinse între -35 ° C și 0 ° C. În mod normal, la stațiile de alimentare este indicat intervalul de temperatură adecvat pentru folosirea combustibilului.
- Alegeți cu grijă aditivii pentru motorină. În cazul în care autovehiculul este condus în zone cu climă rece, trebuie să folosiți compuși care împiedică înghețarea și îngroșarea combustibilului. În plus, există aditivi care contribuie la creșterea cuplului și a performanței motorului, făcând ca arderea amestecului combustibil-aer să fie mai eficientă, precum și soluții pentru curățarea motorului și a liniilor de alimentare.