Alaturi de sistemul Stop & Start si cel de supra alimentare, un dublu ambreiaj face parte din categoria solutiilor tehnice adoptate de constructorii auto in scopul cresterii performantelor dinamice ale autovehiculelor, optimizarii consumului de carburant si a gradului de confort in conducere.
Desi in limbajul comun se utilizeaza frecvent expresia cutie de viteze cu dublu ambreiaj, in acest articol vom folosi termenul corect, si anume cel care provine din acronimul Dual Clutch Transmission (Transmisie cu Dublu Ambreiaj).
De altfel, a spune „cutie de viteze cu dublu ambreiaj” este incorect cu atat mai mult cu cat cutia de viteze, luata separat, este parte integranta a sistemului de transmisie.
De asemenea, afirmatia de mai sus este intarita de insasi definitia DCT, care spune ca transmisia cu dublu ambreiaj reprezinta sistemul format din doua cutii de viteze manuale, dispuse in paralel.
Astfel, din punct de vedere constructiv, transmisia cu dublu ambreiaj este compusa din doua cutii de viteze, fiecare cu propriul ambreiaj, dispuse in paralel in aceeasi carcasa metalica.
Partea interesanta insa este aceea ca una dintre cutii contine treptele impare (1, 3) iar a doua treptele (2, 4).
Principalul avantaj oferit de o astfel de configuratie este acela ca se reduce timpul necesar trecerii de la o treapta de viteza la alta cu pana la 0,2 secunde. Acest lucru este posibil prin asa-numita preselectie a treptelor de viteza.
Pentru a intelege modul in care functioneaza preselectarea treptelor, continuati articolul :
Sa presupunem ca un autovehicul se deplaseaza in treapta 1 de viteza.
La un moment dat, dupa atingerea unui anumit prag de viteza, treapta a 2-a se selecteaza insa puterea motorului se transmite tot prin treapta 1, respectiv ambreiajul 1.
In momentul cand se trece efectiv in treapta a 2-a de viteza, ambreiajul 1 se deschide concomitent cu inchiderea ambreiajului 2 care permite astfel transmiterea fortei prin treapta a 2-a.
Diferente in ceea ce priveste modul de constructie sau principiul de functionare al transmisiei cu dublu ambreiaj fata o transmisie normala nu exista. Rotile dintate ale celor doua cutii sunt similare cu cele ale unei cutii de viteze manuale iar cuplarea treptelor de viteza are loc tot prin sincronizare.
Cu toate acestea, in cazul unei transmisii cu dublu ambreiaj cuplarea efectiva a treptelor de viteza are loc prin intermediul unor actuatoare (electrice sau electrohidraulice) comandate de catre un computer.
Pentru a cuantifica cat mai corect avantajele date de o transmisie cu dublu ambreiaj, vom raporta acest tip de sistem de transmisie la o cutie de viteza manuala, cat si la una automata, cu hidrotransformator.
Astfel, comparativ cu o cutie de viteza manuala, sistemul de transmisie cu dublu ambreiaj confera avantajul schimbarii rapide a treptelor de viteza, intr-un mod lin, fara socuri sau pierderi ale fluxului de putere.
Raportat la o cutie automata (clasica), sistemul de transmisie cu dublu ambreiaj prezinta de asemenea avantajul unei schimbari mai rapide a treptelor de viteza precum si un randament mai bun dat de lipsa hidrotransformatorului.
Asadar, fie ca il raportam la o cutie de viteza manuala, ori la una automata cu hidrotransformator, sistemul de transmisie cu dublu ambreiaj prezinta avantaje evidente.
In functie de tipul ambreiajului, sistemele DCT pot fi:
– cu ambreiaj monodisc, uscat si actionat electric, sau
– cu ambreiaj multidisc, umed, actionat in mod hidraulic
Avand in vedere specificatiile ambreiajului multidisc, acesta este utilizat cu precadere in toate cazurile in care motorul autovehiculului are un cuplu motor de cel putin 300 Nm. Totodata, este cunoscut faptul ca ambreiajul multidisc umed se uzeaza mai greu, disipa caldura mai usor si permite o cuplare/decuplare foarte lina a treptelor de viteza.
Ca un rezumat, e bine de retinut ca sistemele de transmisie cu dublu ambreiaj sunt intotdeauna de preferat celor clasice. Dupa cum am mentionat, prezinta avantajul concret al schimbarii rapide a treptelor de viteza concomitent cu diminuarea la maxim a pierderilor de putere. De asemenea, configuratia lor prezinta avantajul unei flexibilitati maxime, putand fi montate pe orice autovehicul cu tractiune fata, spate sau integrala.
Iarasi, un lucru foarte important de tinut minte este acela ca toate sistemele de transmisie cu dublu ambreiaj sunt controlate electronic, prin sisteme de cuplare a treptelor hidraulice sau electrice.
Clipul urmator prezinta o animatie a modului de functionare a sistemelor de transmisie cu dublu ambreiaj.
- Sursa Articol : turbineauto.ro
- Sursa Imagine : pixabay.com