Servodirectia auto

Servo directia auto are rolul de a transmite miscarea volanului spre rotile masinii. Aceasta are rolul de a asigura un confort sporit in conducerea unui autovehicul mai ales la efectuarea manevrelor de parcare.

In cazul unei defectiuni la sistemul de directie (datorata, de exemplu,  unei scurgeri de ulei) efortul necesar miscarii volanului va creste(„merge greu’’) iar soferul poate crede in mod eronat ca sistemul de directie nu mai poate fi actionat.

Trebuie retinut faptul ca indiferent de situatia aparitiei unei defectiuni la asistenta hidraulica, intotdeauna exista o conexiune mecanica intre volan si rotile vehiculului, asigurand astfel posibilitatea controlarii directiei exclusiv manual si cu efort ridicat.

Servodirectia auto este compusa din urmatoarele componente :

1 – caseta de directie hidraulica cu cremaliera
2 – pompa de ulei servo (in acest exemplu cu fulie)
3 – rezervorul de ulei
4 – furtun intrare ulei in pompa
5 – furtun intrare ulei sub presiune in caseta
6 – furtun retur ulei
7 – bielete (brate)
8 – capete de bara
9 – coloana volanului

Cea mai importanta piesa a sistemului de directie este, caseta de directie care poate fi de mai multe tipuri:

Caseta mecanica

La caseta mecanica, atunci cand se roteste din volan miscarea se transmite prin coloana volanului la axul pinionului care deplaseaza cremaliera spre dreapta sau stanga si odata cu ea bieletele care mai departe, prin capetele de bara, misca rotile masinii.

Ca aceasta miscare sa fie usurata s-a adaugat pinionului un sistem de valve (distribuitor), rezervorul de ulei, pompa de ulei servo si conductele necesare

Caseta Hidraulica

Vorbim astfel despre servodirectia hidraulica.

Cand se roteste volanul spre dreapta, se aplica un moment de torsiune care deschide valvele distribuitorului, permitand uleiului sa ajunga prin conducta respectiva in camera 1 unde presiunea creste si impinge pistonul (care separa etans cele doua “camere de lucru”) spre stanga.

Cand pistonul se deplaseaza impins de uleiul sub presiune din camera 1, atunci uleiul din camera 2 iese pe cealalta conducta si se intoarce la rezervor printr-o alta valva de la distribuitor.

Cand se roteste din volan in cealalta directie atunci pistonul este impins de presiunea din camera 2 si uleiul iese din camera 1. In functie de rezistenta opusa de roti valvele se deschid/inchid mai mult sau mai putin, asigurand presiunea de ulei optima pentru a misca rotile cu mare usurinta.

Caseta asistata – servodirectie

  • servodirectia hidraulica – pentru a-si indeplini rolul, este ajutata de o pompa care mentine sub presiune uleiul servo. Pompa servo poate fi actionata de:
  • servodirectia electrica (nu are circuitul de ulei) – utilizeaza un sistem electric (senzor – reductor – motoras) montat direct pe coloana volanului sau pe caseta de directie care in acest caz este mecanica.

Fie ca este mecanica sau servo o caseta de directie poate fi:

  • cu cremaliera
  • cu sector de cremaliera si circulatie de bile
  • cu sector de cremaliera, melc si rola