Ştii cât de importantă este schimbarea periodică a uleiului, echilibrarea roţilor sau schimbarea curelelor de transmisie care prelungesc durata de viaţă a maşinii şi fiabilitatea acesteia. Pe lângă revizia anuală sau cea recomandată la un anumit număr de kilometri pe care cu siguranţă o ai în vedere, trebuie să mai ştii că şi stilul de condus / obiceiurile din timpul condusului, au un impact semnificativ asupra longevităţii maşinii şi a componentelor sale. Chiar şi şoferii experimentaţi au obiceiuri care uzeză inutil vehiculul.
- Să îţi sprijini mâna pe schimbătorul de viteze în timpul mersului: dacă nu eşti prins în trafic şi nu trebuie să schimbi constant viteza, nu este recomandat să atingi schimbătorul de viteze. Sprijinirea mâinii pe schimbătorul de viteză, pune greutate pe bucşele de transmisie şi sincronizatoare, cauzând uzură internă. Pentru a te dezvăţa de acest obicei, îţi recomandăm ca la început să ţii ambele mâini pe volan şi să atingi schimbatorul doar atunci când doreşti să schimbi viteza, sau eventual iti poti achizitiona o cotiera auto daca masina nu dispune de una din fabrica.
- Nefolosirea frânei de mână atunci când maşina este parcată: neglijarea folosirii frânei de mână, forţează întreaga greutate a maşinii tale să se sprijine pe clema de parcare, care este o mică bucată de metal din transmisie. Foloseşte frâna de mână de fiecare dată – nu există niciun motiv pentru care să nu faci asta.
- Nu îngreuna maşina inutil: nu ar trebui să ai în maşină tot felul de obiecte inutile pe care le ţii pentru că “nu se ştie când vei avea nevoie de ele”. Fiecare kilogram de greutate în plus influențează consumul și manevrabilitatea, plus provoacă stres suplimentar asupra componentelor de suspensie, frână și transmisie. Astfel, îţi sugerăm să faci o curăţenie minuțioasă în maşină şi să laşi doar cele mai importante lucruri.
- Păstrarea unei cantităţi mici de combustibil în rezervor: uneori bugetul nu îţi permite să faci plinul aşa că pui doar câţiva litri pentru a te deplasa cu maşina. Majoritatea șoferilor nu știu că acest lucru poate duce la reparații costisitoare. Pompele moderne de combustibil sunt răcite prin scufundarea în combustibil, astfel încât conducerea cu doar o cantitate mică de combustibil face ca pompa de benzină să se deterioreze mai repede. Îţi recomandăm să ai mereu măcar un sfert de rezervor plin pentru a preveni acest lucru.
- Accelerarea inutilă: să mergi cu viteză poate fi distractiv, dar acest lucru duce la un consum mult mai ridicat de combustibil decât dacă pedala de acceleraţie este apăsată gradual. De asemenea, opririle bruste sunt uneori necesare, dar provoacă o uzură mai rapidă a plăcuțelor de frână și a roților. Trebuie să anticipezi traficul şi să ţii maşina mai mult din acceleraţie.
- Să mergi cu maşina în ture atunci când motorul este rece: nu este o idee rea să laşi motorul la relanti timp de un minut sau două după pornire. Acest lucru îl ajută să se încălzească și îi dă uleiului puțin timp să circule. În plus, ar trebui să eviţi să mergi cu maşina turată atunci când motorul este rece pentru că se produc schimbări bruște de temperatură care poate deteriora componente. De asemenea, cauzează deteriorarea a unor părţi din motor care nu au fost lubrifiate prin circulația temeinică a uleiului.
- Să bagi în manşarier fără a opri de tot vehiculul: îţi recomandăm să te nu te grăbeşi şi să te asiguri că eşti complet oprit înainte de a bagă în manşarier, deoarece sistemul de transmisie poate fi afectat atunci când este forţat brusc să meargă în direcţia opusă.
- Utilizarea ambreiajului: dacă atunci când stai la semafor ai obiceiul de a ţine apăsat ambreiajul când aştepţi ca semaforul să se facă verde, în tot acest timp, presiunea pusă pe ambreiaj deterioreaza placa de presiune, rulmenţii de debreiere şi pârghie de debreiere. Este bine atunci când te opreşti să laşi pe liber şi să bagi în treapta întâi doar atunci câbd trebuie să pleci de pe loc.
- Frânarea la coborârea în pantă: recomandată este utilizarea cât mai mult a frânei de motor nu numai în cazul condiţiilor meteo nefavorabile, ci tot timpul. Frânarea excesivă la coborârea în pantă ca tensiunea și căldura să se acumuleze în sistemul de frânare, deteriorând componente precum plăcuțele de frână și rotoarele. În schimb, ar trebui să treci într-o treaptă inferioară atunci când conduci în jos. Acest lucru va determina frânarea motorului, ceea ce ajută la încetinirea autovehiculului prin decompresia naturală a transmisiei.
- Ignorarea semnalelor de avertizare: este ușor să ignori acele mici pâlpâieri din bord, zgomote intermitente sau alte zgomote neobișnuite pe care mașina ta le face. Aceste sunete sunt semne de avertizare cu privire la faptul că ceva s-a avariat sau urmează să se deterioreze. Nu aștepta să afli cauza zgomotului, dacă mașina scoate sunete ciudate sau îţi oferă alte semne de avertizare, este important să examinezi imediat problema.
Obiceiurile proaste sunt foarte greu de schimbat, în special pentru șoferii care nu conduc atât de mult. Indiferent cât de mult timp petreci la volan, trebuie să îţi pese şi să ai grijă de maşina ta, mai ales că este vorba de banii pe care poţi să îi pierzi pe reparații care pot fi evitate.